wtorek, 15 czerwca 2010

Zero tolerancji według FIDE

    W na stronie FIDE ukazało się stanowisko, w sprawie zasady "zero tolerancji" dla ewentualnych spóźnialskich. Otóż, nie wiem jak to nazwać - zalecenia, stanowisko, wymóg itp. - organizatorzy turniejów z udziałem powyżej 30 zawodników, powinni wyposażyć salę gry w zegar cyfrowy, który wskazywałby ilość pozostałego czasu do rozpoczęcia rundy, a poniżej 30 zawodników, powinni ogłaszać na 5 minut i minutę przed regulaminowym rozpoczęciem rundy, o chwili rozpoczęcia rundy.
    Wydaje mi się, że kierunek stosowania nowych radykalnych przepisów przez FIDE jest zły. Najpierw FIDE wprowadza radykalny przepis, później go łagodząc a powinno być odwrotnie, jeżeli jest potrzeba wprowadzenia radykalnych przepisów.
    Wprowadzono przepis "zero tolerancji" dla spóźnialskich. Zawodnicy na olimpiadach przegrywali swoje partie mimo, że byli na sali gry ale nie siedzieli przy stolikach. Przegrywali w wyniku różnicy wskazań zegarków zawodników a organizatorów. Łagodniejąc wprowadzono zapis, że organizatorzy mogą określić dopuszczalny czas spóźnienia. Dla przypomnienia - przed wprowadzeniem tej zasady, przegrywało się gdy spóźnienie było większe niż jedna godzina. Teraz FIDE łagodnieje i obarcza organizatorów turniejów dodatkowymi obowiązkami, zmierzającymi przypominanie zawodnikom aby się nie spóźniali.
    Jako, że nie jestem entuzjastą zmiany przepisów, które wynikają z wieloletniej tradycji, zasada "zero tolerancji" mi się nie podoba. Dlaczego?
    Zawsze według ówczesnych przepisów partie rozpoczynały się o ustalonej godzinie (!) a że nie zawsze z udziałem zawodników, to jest specyfika szachów. "Zero tolerancji" wprowadzono wymogami medialnymi, sponsorów itp. Według mnie zdecydowanie ważniejszy jest przebieg partii niż wygląd zawodników. Weźmy przykład: zawodnicy punktualnie rozpoczęli grę i po wykonaniu np. 2 posunięć odeszli od stolików na np. 0,5 godziny. Jaka jest różnica gdyby mieli się spóźnić 0,5 godziny?
    Podobnie jest z prowadzeniem przepisu pozwalający na wprowadzenie do regulaminu zakazu składania propozycji remisowych przed wykonaniem określonej liczby posunięć, pozostawiając inne przepisy, które pozwalają na osiągniecie remisu właśnie przed określoną liczbą wykonanych posunięć.
    Albo ja czegoś nie rozumiem, albo jestem staroświecki, albo FIDE....
      

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz